Endoveneuze Lasertherapie: spataderen weg laseren

Spataders komen bij vrouwen twee-tot driemaal vaker voor dan bij mannen. Daarnaast behoren de klachten die mensen kunnen ervaren van spataderen tot de top tien van klachten waarmee mensen naar de huisarts gaan. Denk aan zware vermoeide en vaak warme benen, krampen of een stekende pijn in de kuiten. De keuze van de behandelmethode is afhankelijk van het type spatader, de ernst en of het medische noodzakelijk is om de spatader te verwijderen. Uw eerste spataderconsult en duplexonderzoek worden altijd vergoed vanuit de basisverzekering. U dient wel rekening te houden met uw eigen risico. Wilt u meer weten over de eventuele kosten van uw bezoek aan de dermatoloog? Bekijk hier de folder.

Grote spataders in het boven- en onderbeen worden over het algemeen met inwendige lasertherapie behandeld. Wilt u meer informatie over het behandelen van spataderen volgens Endoveneuze Laser Therapie? Maak dan een afspraak bij de dermatoloog van Ceulen Klinieken. Uw huisarts kan digitaal verwijzen naar Ceulen Klinieken via Zorgdomein. Ook met een geschreven verwijzing bent u van harte welkom.

Vraag een spataderconsult aan

Wat is Endoveneuze Lasertherapie?

Met de nieuwste endoveneuze technieken om spataderen te behandelen is het vaak niet meer nodig om spataderen operatief te verwijderen, ook wel bekend als het “strippen” van de spataderen. Deze behandeling valt onder Endoveneuze thermische ablatie (EVTA), wat betekent dat de spatader van binnenuit wordt uitgeschakeld met warmte-energie.

EVLT staat voor EndoVeneuze Laser Therapie. Dit is de meest toegepaste spatader behandeling waarbij een spatader van binnenuit wordt behandeld met laserlicht. Het laserlicht beschadigt de binnenzijde van de spataderwand waardoor de ader krimpt en het bloedvat wordt afgesloten. Het lichaam zal de ader vanzelf afbreken. Daarnaast wordt de behandeling uitgevoerd onder lokale verdoving, waardoor de behandeling minder belastend is en u na de behandeling direct naar huis kunt.

Hoe werkt Endoveneuze Lasertherapie?

Bij de behandeling met EVLT wordt via een enkele insteekopening een laserfiber in de te behandelen spatader gebracht. De dermatoloog zal de spatader aanprikken waarna er een katheter/canule in de ader wordt geschoven, waarbinnen de laserdraad zich bevindt. De laserdraad wordt opgeschoven tot aan het punt waar de spatader verbinding maakt met het diepe adersysteem. Vervolgens wordt de spatader verdoofd. De verdovingsvloeistof wordt met kleine prikjes rondom de te behandelen ader ingespoten. Wanneer het bloedvat volledig is verdoofd wordt de laser ingeschakeld en geleidelijk terug getrokken en de spatader dicht gebrand. Wanneer de canule met de laserdraad is verwijderd wordt het been verbonden met een verband of steunkous die u gedurende 1 week dag en nacht draagt en daarna nog 1 week overdag. Na enkele weken komt u bij de dermatoloog op het spreekuur en wordt met de duplex gecontroleerd of de behandelde ader volledig is afgesloten.

Endoveneuze Lasertherapie voordelen en nadelen

Om een zo compleet mogelijk beeld te geven over Endoveneuze Lasertherapie, benoemen we hier alle voor- en nadelen. Naast Endoveneuze Lasertherapie om spataderen te behandelen biedt Ceulen Klinieken ook Flebectomie, Sclerotherapie, en Echo Sclerotherapie met schuim.

De voordelen van Endoveneuze Lasertherapie:

+ Een blijvend resultaat
Het laserlicht beschadigt de binnenbekleding van de aderwand waardoor de ader krimpt en het bloedvat wordt afgesloten. Het lichaam zal de ader zelf opruimen.

+ Geen littekens
Er wordt enkel een kleine insteekopeningen gemaakt in de te behandelen spatader, wat netjes hersteld.

+ Vrijwel pijnloze behandeling
De verdovingsvloeistof wordt met kleine prikjes rondom de ader ingespoten, hierdoor wordt het inspuiten en de behandeling niet als pijnlijk ervaren.

+ U kunt direct na de behandeling weer naar huis
De behandeling vindt plaats onder plaatselijke verdoving, u kunt na de behandeling lopend de kliniek verlaten.

+ Snel herstel en minimale beperking in de dagelijkse activiteit
De ader wordt niet verwijderd, zoals dat vroeger met het strippen gebeurde, daarom is de hersteltijd kort en kunt u 1 dag na de behandeling weer rustig bewegen.

De nadelen van Endoveneuze Lasertherapie:

- Tijdelijke bloeduitstorting
Tijdens de behandeling kan er wat bloedverlies optreden wat blauwe plekken en een beurs gevoel kan veroorzaken.

- Mogelijkheid infectie en/of aderontsteking
Dit is zeer zeldzaam. Treedt toch roodheid of pijn aan de wondjes op, dan adviseren wij om contact met ons op te nemen.

- Trekkend of tintelend gevoel ervaren
U kunt kortdurend een trekkend of tintelend gevoel ervaren, dit trekt meestal snel weg.

- Trombose
Zeer zelden treedt na de ingreep trombose. Dit uit zich in een gezwollen, rode en pijnlijke been. Herkent u deze symptomen dan neemt u contact met ons op.

Alle stappen tijdens Endoveneuze Lasertherapie

Stap 1: Eerste spataderconsult en duplexonderzoek
Tijdens uw eerste spataderconsult start de dermatoloog met het afnemen van een anamnese en het uitvoeren van een lichamelijk onderzoek van uw benen. Hierna wordt er een vaatonderzoek met een echo uitgevoerd, oftewel een duplexonderzoek. Uw aderen worden in beeld gebracht met behulp van echografie, waarbij we tegelijk met geluidsgolven de stroomrichting van het bloed bepalen. Op basis van de onderzoeksresultaten bespreken we met u of de spataderen behandeld dienen te worden en we informeren u over de meest geschikte behandelmethode.

Stap 2: Voorbereiding
Indien de dermatoloog tijdens uw eerste spataderconsult heeft bepaald dat EVLT de meest geschikte behandelmethode is om uw spataderen te verwijderen, wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld. Ook krijgt u de medische folder mee naar huis waarin onder andere duidelijk wordt uitgelegd hoe u zich voor kunt bereiden op de behandeling, onze nazorgadviezen en het toestemmingsformulier (IC). Dit toestemmingsformulier kunt u middels een scheurlijn eenvoudig los scheuren. U dient het IC ingevuld mee te nemen naar kliniek en af te geven aan de doktersassistente aan de balie.
Enkele tips ter voorbereiding:

• Wanneer u van uzelf weet dat u erg gespannen kunt zijn voor de behandeling, dan kan de dermatoloog een kalmerend tabletje voorschrijven. Dit tabletje neemt u in op de avond voor de behandeling en nog een tabletje 1 uur voor de behandeling.
  • Heeft u veel haar op uw benen? Dan adviseren wij om de dag voor de ingreep uw benen en liezen te ontharen.
  • Draag ruimvallende en gemakkelijke kleding, ruime schoenen of slippers mee. Door het verband zal een strakke broek of schoenen mogelijk niet passen en/of fijn zitten.
  • Gebruik geen crème, zalf of bodymilk op de dag van de ingreep op uw benen.
  • Draag een onderbroek zonder broekspijpen en neem een reserve onderbroek mee. Tijdens de behandeling kan uw onderbroek door de verdovingsvloeistof nat worden.

Stap 3: De behandeling – EVLT / Endoveneuze Lasertherapie
U neemt plaats in de behandelstoel, waarna uw been wordt gedesinfecteerd en afgedekt met steriele doeken. De te behandelen spatader wordt met een duplexapparaat in beeld gebracht en via een naald wordt een canule in de te behandelen ader gebracht, wat een beetje vervelend aan kan voelen. Via de canule wordt een dunne laserdraad in de ader geschoven, wanneer de laserdraad correct is gepositioneerd wordt er verdovingsvloeistof in gespoten. Deze verdovingsvloeistof heeft een pijnstillende werking en zorgt voor koeling. De koeling zorg ervoor dat het omliggende weefsel niet wordt aangetast door de laserwarmte. De laser wordt geactiveerd. De eerste paar seconden kunt u een drukkende gevoel in uw lies ervaren, maar in principe merkt u weinig tot niets.

Stap 4: Na de behandeling
Na de behandeling wordt uw been afgedroogd. U krijgt een drukverband aangelegd, waarna u nog even blijft rusten in de rustkamer. De assistente controleert of het verband droog blijft. Indien het verband droog blijft wordt er een elastische kous aangebracht. Daarna mag u naar huis. Wij zorgen dat de elastische kous voor u klaar ligt, bij een vervolgafspraak vragen wij om de elastische kous altijd mee te nemen.

Stap 5: Het gebruik van de elastische kous
De verbanden en elastische kousen mogen niet nat worden. Na 72 uur mag u het verband onder de elastische kous verwijderen en het been even kort douchen. De elastische kous moet de eerste week dag en nacht gedragen worden, na deze week nog 1 week alleen overdag. Als u het prettig vindt, mag u de kous daarna nog 1 tot 3 weken overdag dragen. Het doel van de kous is om het postoperatieve ongemak te verminderen. De kous heeft geen invloed op het resultaat van de ingreep. Mocht u meer hinder dan baat van de kous ervaren, dan mag u de kous na 3 dagen ook geheel uit laten.

Ceulen Klinieken als Spatader behandelcentrum

Ceulen Klinieken is gespecialiseerd in alle soorten spataderbehandelingen. Daarbij worden de spataderbehandelingen altijd poliklinisch en onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. U kunt na de behandeling meteen weer naar huis. Heeft u één of meerdere symptomen dan adviseren wij om naar uw huisarts te gaan om te bespreken of een spataderconsult bij een dermatoloog aangewezen is. Ceulen Klinieken onderscheidt zich op de volgende punten:

✓ Hoogwaardige dermatologische en flebologische zorg
✓ Een patiëntvriendelijke service: Persoonlijke aandacht, doelmatig en beter!
✓ 5 vestigingen in Nederland: Amersfoort, Breda, Helmond, Schiedam en Uden
✓ Registratie bij NVDV, DCOP (Dutch College of Phlebology) en is in het bezit van het Spataderkeurmerk.
✓ Met medische indicatie 100% vergoed door alle Nederlandse zorgverzekeraars
✓ Zelfstandig Behandel Centrum (ZBC) met een WTZi-vergunning (Wet toelating zorginstellingen)

Vraag een spataderconsult aan

Wilt u meer weten over onze spatader behandelingen of wilt u een intakegesprek inplannen? Uiteraard denken wij graag met u mee en geven passend en persoonlijk advies. U kunt het onderstaande formulier invullen. Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Voor het maken van een afspraak bij de dermatoloog heeft u een verwijsbrief van uw huisarts of medisch specialist nodig.

Heeft u een verwijsbrief van uw huisarts of medisch specialist? *
´
Ik wil graag teruggebeld worden op: