Eczeem

Eczeem en andere vormen van uitslag rondom de anus zijn algemeen voorkomend, maar zeker indien jeuk op de voorgrond staat, hinderlijke problemen. Er zijn echter vele oorzaken die variëren van onschuldige kwaaltjes tot hardnekkige huidziekten. De hieronder beschreven huidaandoeningen kunnen bij presentatie nogal veel op elkaar lijken. Echter is de behandeling in alle gevallen anders. De dermatologen van Ceulen Klinieken hebben veel ervaring in het herkennen en behandelen van de verschillende ziektebeelden. Wij helpen u graag van deze vervelende kwalen en ziekten af.

Lichen sclerosus: Lichen sclerosus zijn kleine witte plekken die spontaan ontstaan op de geslachtsorganen. Door teveel bindweefselvorming voelt de huid ter plaatse van de lichen sclerosus niet normaal soepel aan, de elasticiteit is er uit. Lichen sclerosus is niet besmettelijk. Bij vrouwen staan in de genitaalstreek jeuk en pijnklachten op de voorgrond. Bij mannen zijn jeuk en een vernauwing van de voorhuid door verlittekening de meest voorkomende klachten. In het aangedane gebied bestaat een vergrote kans op het ontstaan van huidmaligniteiten. Daarom is periodieke controle door de dermatoloog belangrijk.

Psoriasis inversa: Psoriasis is een veelvoorkomende niet besmettelijke huidaandoening met rode en schilferende plekken vooral op de ellebogen, de knieen en het behaarde hoofd. Een minder vaak voorkomende variant is de “inversa” variant waarbij de ziekte voorkomt in de plooien van het lichaam zoals oksels, onder de borsten en in de genitale en anale regio. Typisch voor psoriasis inversa is een oppervlakkige kloof in de bilspleet. Psoriasis inversa wordt gekenmerkt door hevige jeuk. De dermatologen van Ceulen Klinieken zijn bedreven in het stellen van de juiste diagnose en het opstellen van een behandelplan.

Peri-anaal eczeem: Peri-anaal eczeem is een verzamelterm voor eczemateuze huidafwijkingen in het anale gebied. Peri-anaal eczeem kan veroorzaakt worden door een allergische reactie op bijvoorbeeld geurstoffen of conserveermiddelen die gebruikt worden in hygiënisch toiletpapier of andere intieme verzorgingsproducten, door irritatie van de huid ten gevolge van bovenmatig gebruik van water en zeep of door herhaaldelijke blootstelling aan urine of ontlasting ten gevolge van incontinentie of slechte hygiëne bijvoorbeeld bij marisken. Tenslotte kan een eczeem ook ontstaan door een overmatige groei aan bacterie of schimmels die goed gedijen in een niet goed geventileerde, warme en vochtige omgeving.

Behandeling van eczeem

Eczeem is soms moeilijk te behandelen. Vaak kiest de dermatoloog voor een combinatie van hormooncrèmes en neutrale basiscrèmes die geen parfum of conserveermiddel bevatten. Het is erg belangrijk de huid goed verzorgd en ingesmeerd te houden. U hoeft niet bang te zijn voor bijwerkingen van hormooncrèmes, zoals het dunner worden van de huid. Dat gebeurt alleen bij zeer langdurig, zeer frequent gebruik en daar is meestal geen noodzaak voor. Naast hormooncrèmes kan de arts ook teercrèmes en ‘hormoonvrije’ zalven voorschrijven. Bij ernstiger vormen is medicatie met tabletten een optie. Hierbij is frequente controle met bloedonderzoek nodig.

Bij allergisch contacteczeem moeten huidtesten uitwijzen voor welke stoffen iemand allergisch is. Bij een positieve reactie onderzoekt de dermatoloog verder of de bewuste stof inderdaad de oorzaak van het eczeem is.

Vraag uw eerste consult aan