UVB lichttherapie

UVB lichttherapie is een behandeling voor diverse huidaandoeningen. Ultraviolet licht B, ook wel UVB licht genoemd is licht met een golflengte tussen 280 en 315 nm. Bij Ceulen Klinieken behandelen we huidaandoeningen zoals psoriasis, eczeem, vitiligo en zonneallergie met UVB licht. Dit licht heeft een gunstig effect op de celgroei en ontstekingen in de huid. De therapie kan plaatselijk op bijvoorbeeld de handen, voeten maar ook op het hele lichaam worden uitgevoerd. De eerste behandelingen duren meestal slechts enkele seconden. De bedoeling is dat de huid op het einde van iedere behandeling nét niet verbrand is maar er wel heel dicht tegenaan zit. Uw huid wordt 2 tot 3 keer per week belicht gedurende gemiddeld 3 maanden. De belichtingstijd zal bij iedere volgende behandeling langzaam verhoogd worden. Het is belangrijk dat u in de periode dat u UVB lichttherapie krijgt, uw huid goed beschermt tegen zonlicht.

Foto dynamische therapie

Photodynamische therapie, afgekort ook wel PDT genoemd, is een therapie die steeds vaker bij actinische keratose en het oppervlakkig groeiend basaalcelcarcinoom wordt toegepast.

Afhankelijk van de diagnose kan het noodzakelijk zijn om deze behandeling met PDT nogmaals te herhalen. Na de behandeling wordt de huid zo nodig verbonden en is ongeveer binnen 1 tot 6 weken hersteld. Meestal ontstaan er geen littekens, wel kan er een verkleuring van de huid optreden welke meestal na enkele weken tot maanden wegtrekt.
Voor de behandeling wordt een speciale pleister op de huidaandoening aangebracht. Deze pleister zorgt ervoor dat de afwijkende huidcellen gevoelig worden voor lichttherapie. De pleister wordt door de assistente van Ceulen Klinieken aangebracht. Wanneer de werkzame stof uit de pleister voldoende heeft ingewerkt wordt de huidafwijking met een speciale lamp met rood licht belicht.

Werkingsmechanisme photodynamische therapie
De speciale pleister bevat een stof die alleen wordt opgenomen door snel delende huidcellen. Dit zijn precies de huidcellen die de huidafwijking actinische keratose, basaalcelcarcinoom of de ziekte van Bowen veroorzaken. Nadat deze snel delende cellen de werkzame stof hebben opgenomen wordt de belichting uitgevoerd. De belichting met rood licht veroorzaakt een chemische reactie in de cellen waardoor de cellen uiteindelijk sterven.