UVB lichttherapie

UVB lichttherapie is een behandeling voor diverse huidaandoeningen. Ultraviolet licht B, ook wel UVB licht genoemd is licht met een golflengte tussen 280 en 315 nm. Bij Ceulen Klinieken behandelen we huidaandoeningen zoals psoriasis, eczeem, vitiligo en zonneallergie met UVB licht. Dit licht heeft een gunstig effect op de celgroei en ontstekingen in de huid. De therapie kan op plaatselijk bijvoorbeeld op handen, voeten maar ook op het hele lichaam worden uitgevoerd. De eerste behandelingen duren meestal slechts enkele seconden. De bedoeling is dat de huid op het einde van iedere behandeling nét niet verbrand is maar er wel heel dicht tegenaan zit. Uw huid wordt 2 x per week belicht gedurende gemiddeld 3 maanden. De belichtingstijd zal bij iedere volgende behandeling langzaam verhoogd worden. Het is belangrijk dat u in de periode dat u UVB lichttherapie krijgt, uw huid goed beschermt tegen zonlicht.

Foto dynamische therapie

Photodynamische therapie, afgekort ook wel PDT genoemd, is een therapie die steeds vaker bij actinische keratose en het oppervlakkig groeiend basaalcelcarcinoom wordt toegepast.
Voor de behandeling wordt een zalf op de huidaandoening aangebracht. Deze zalf zorgt ervoor dat de kwaadaardige huidcellen gevoelig worden voor lichttherapie. De zalf wordt door de assistente van Ceulen Klinieken aangebracht en lichtdicht afgeplakt. Wanneer de zalf voldoende is ingewerkt wordt het verband verwijderd en wordt de huidafwijking met een speciale lamp met rood licht belicht. Afhankelijk van de diagnose kan het noodzakelijk zijn om deze behandeling met PDT nogmaals te herhalen. Na de behandeling wordt de huid verbonden en kan binnen 1 tot 6 weken hersteld zijn. Bij behandeling van PDT houdt u meestal geen littekens, wel kan er een verkleuring optreden van de huid welke meestal na enkele weken tot maanden wegtrekt.

Werkingsmechanisme photodynamische therapie
De speciale zalf wordt alleen opgenomen door snel delende huidcellen. Dit zijn precies de huidcellen die de huidafwijking actinische keratose, basaalcelcarcinoom of de ziekte van Bowen veroorzaakt. Nadat deze snel delende cellen de zalf hebben opgenomen wordt de zalf geactiveerd door het licht. Hierdoor ontstaat er een chemisch proces waardoor de cellen uiteindelijk sterven.