Aambeien

Aan de binnenzijde van de anus bevinden zich kleine zwellichamen van slijmvlies die de anus lekdicht afsluiten. Wanneer door leeftijd, persen of zwaartekracht deze zwellichamen uitzakken noemen we ze aambeien of haemorrhoïden. Bij Ceulen Klinieken kunt u terecht voor het weghalen van aambeien. Het behandelen van aambeien is pijnloos en snel, dus loop er niet langer mee rond. Soms voelt u de aambei als een bobbel rond de anus. Andere klachten die op aambeien kunnen wijzen zijn pijn en/of helderrood bloedverlies na ontlasting. Echter kunnen deze symptomen ook op andere ziektes wijzen. Daarom zal uw dermatoloog u altijd lichamelijk onderzoeken.

Behandeling van aambeien
Voor het weghalen van aambeien wordt de methode rubberbandligatie of “elastiekje schieten” toegepast. Met behulp van de anuskijker wordt de aambei opgespoord. Vervolgens wordt de aambei opgezogen en afgebonden met een elastisch ringetje. De aambei verschrompelt en na verloop van tijd komen het afgebonden slijmvlies en het ringetje met de ontlasting naar buiten. De behandeling is pijnloos en wordt dan ook zonder verdoving uitgevoerd. Na 6 weken is het effect van de behandeling te beoordelen. Soms is een nabehandeling nodig.

Bij een barron ligatie heeft u tijdens en direct na de behandeling het gevoel dat u naar het toilet moet. Probeer daar de eerste uren niet aan toe te geven. Het “volle” gevoel komt niet omdat er ontlasting zit, maar omdat er ringetjes geplaatst zijn. De eerste week kan er wat bloed bij de ontlasting meekomen, hiervan moet u niet schrikken want het is normaal. Dit komt doordat het slijmvlies tijdens de behandeling is aangeraakt. In principe is de barron-ligatie pijnloos. Heeft u toch veel pijn of verliest u veel bloed, dan moet u contact opnemen met onze kliniek. De plaats van de elastiekjes moet dan gecontroleerd worden.