Oedeem therapie

Oedeem is een vochtophoping in het lichaamsweefsel. Dit kan ontstaan bij verwonding, ziekte van het lymfesysteem of na een operatie of bestraling. Oedeem begint met een gevoel van spanning in de huid door zwelling van bijvoorbeeld een arm of een been. Er zijn verschillende soorten oedeem:

Lymfoedeem: Bij lymfoedeem wordt de vochtophoping veroorzaakt door een storing in het lymfsysteem. Dit kan aangeboren zijn, maar ook ontstaan na een beschadiging van de lymfvaten en/of lymfknopen.

Veneus oedeem: Een veneus oedeem is een vochtophoping welke is gelokaliseerd rond de enkels. Spataderen en rusteloze benen zijn klachten welke veel voorkomen. De oorzaak van een veneus oedeem zijn kleppen in de aderen die niet optimaal werken waardoor er geen optimale bloedstroming en vochtafvoer plaatsvindt.

Lipoedeem: In de meeste gevallen komt lipoedeem voor op de heupen, bovenbenen en knieën. Echter kan de ophoping van vet en vocht ook plaatsvinden over het hele been tot aan de enkels. Dit soort oedeem herken je aan de blauwe plekken en een drukgevoelige huid.

Behandeling van oedeem
Om oedeem te verminderen en het lichaam te helpen het overtollige vocht te verwijderen, zijn verschillende behandelmethoden geschikt. Bij de totale behandeling past de huidtherapeut vaak meerdere behandelmethoden toe. Tezamen vormen ze oedeem therapie. Voor het behandelen van oedeem zijn verschillende mogelijkheden:

• Ambulante compressietherapie
  • Ademhalings-- en bewegingsoefeningen